marți, 26 mai 2015

Arta monumentală romană

     Arta romană se dezvoltă pe teritoriul Imperiului Roman.Este o expresie a societății romane, a puterii statului, având ca scop principal propaganda în favoarea politicii oficiale.De asemenea, arta exprimă și pasiunea romanilor pentru ornament, gustul lor pentru fastuos, dorința de a-și înfrumuseța locuințele, palatele, templele și locurile publice.

     La început, arta romană este dominată de influențe etrusce și grecești (încât unii o consideră chiar o copie a acestor arte), ca apoi să devină o artă originală, cu trăsături specifice, care a supraviețuit de-a lungul istoriei, exercitând influențe asupra perioadelor ulterioare având un caracter statal, este o artă unitară, bazată pe talentul organizatoric, spiritul utilitar și simțul practic al romanilor.De la Roma pornesc principiile, soluțiile, noutățile, pentru a se extinde apoi în toate provinciile.

Arhitectura este dominată de construcții masive și severe: catedrale, manăstiri, castele, fortificații, realizate mai ales din piatră, cu ziduri groase, turnuri înalte și ferestre înguste.Principalele caracteristici ale acestor construcții sunt bolta în semicerc și forma de arc în plin centru a puținelor deschideri practicate în ziduri: ferestre, portaluri și arcade.Bisericile cu planul în formă de cruce sunt greoaie, cu bolți, cupole și coloane rotunde. Catedralele copleșesc prin monumentalitate și măreție .Iar pe locurile înalte, greu accesibile s-au construit castele fortificate.


                                                                   Colosseum


De la etrusci, romanii au preluat:
  • unele principii urbanistice care stau la baza înființării și organizării orașelor (folosirea unor planuri regulate, cu străzi drepte și trotuare pentru circulație, porți monumentale de acces, sisteme de canalizare);
  • existența camerei centrale (atrium) în planul caselor particulare;
  • modul de construcție al templelor de cult (podium din piatră foarte înalt, amplasarea coloanelor);
  • utilizarea arcului, sisteme de boltire.
De la greci au preluat:
  • conceptul de piață publică (agora, care devine forum) ca centru al orașului;
  • ordinele arhitectonice (doricionic și corintic);
  • modul de construcție al templelor de cult;
  • structura și componența teatrelor;
  • construcția trofeelor ca monumente comemorative;
  • utilizarea picturii, a mozaicului pentru decorarea caselor sau palatelor.

Tehnici constructive

Resurse umane

  • arhitecți: proiectarea construcției;
  • ingineri: specialiști în betoane, fundații, hidroconstrucții, sisteme de încălzire;
  • dulgheri: realizau schelele sau părțile lemnoase ale construcțiilor;
  • pietrari: tăierea marmurei sau a pietrei;
  • zidari: ridicarea zidurilor din cărămidă;
  • țiglari: acoperișuri, bolți;
  • stucatori: realizarea decorațiilor în stuc aplicate pe pereți, tavane, bolți;
  • instalatori: canalizări, conducte de apă;
  • decoratori: mozaicuri, fresce.

Materiale

  • lemnul: grinzi, planșee, șarpante, susținere copertine la amfiteatre;
  • piatră: fortificații, apeductepoduri, arcuri, pilaștri;
  • marmură: placare pereți;
  • cărămidă: zidărie brută (ce ulterior va fi placată la interior și exterior);
  • betonul: material a cărui utilizare a marcat o revoluție în tehnica construcțiilor deoarece asigură realizarea unor construcții mai solide și mai puțin costisitoare.

 
Arcul de triumf al lui Titus

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu